Skavsår

Jag har haft skavsår idag. Skoskav och själskav.

Det var en skön morgon och jag såg fram emot mitt besök hos kuratorn. Bestämde mig för att ta en promenad dit eftersom vädret var så fint. En halvtimmas promenad senare kunde jag knappt gå på grund av mina skor. Därav skoskavet. Jag har ömtåliga fötter och jag kommer aldrig bli vän med skoskav. Men det är sånt som händer.

Själskavet är jobbigare. Det är sånt som inte bara händer.

Träffade kuratorn. Det var jättebra. Vi pratade om bra saker och om jobbiga saker. Som att det är provocerande med alla tjocka magar. Det är skönt att prata med henne. Hon förstår mig. Hon har hört alla mina konstiga tankar förut. Alla mina katastroftankar. Att inget längre kommer gå bra. Men det var ett bra samtal. Jag grät lite och jag skrattade lite. Alla känslor är tillåtna. Jag öppnade mitt sår igen. Det som varit slutet sen förra gången jag var där. Det öppnades igen.

...och mitt i kaoset talade en röst till mig och sade: "Le och var glad ty det kunde vara värre." Och jag log och var glad och det blev värre.

Åkte till skolan med mitt skoskav och mitt själskav men jag var glad. Träffade lite kompisar och satt sedan ensam med en kompis och pratade. Då sa hon att hon var tvungen att berätta en sak för mig och hon berättade att hon var gravid. Jag var artig och sa grattis. Det är första gången det ordet har kommit ur min mun så att det har hörts. Jag frågade vilken vecka hon var i. Hon sa: 22. Jag sa: Det är samma vecka som mina barn föddes i. Jag visste i mitt inre hur stor hennes bebis är nu. Jag har nämligen hållt i två sådana bebisar. Världens finaste bebisar med perfekta små händer och perfekta små bebisfossingar. Tystnad. Hon sa att hon ville berätta för mig själv så jag inte behövde höra det från något annat håll. Det var fint tycker jag! Hon sa att hon förstod om det var jobbigt. Jag bekräftade att jag tyckte att det var jobbigt och jag sa att jag inte ville prata om det mer. Det var ok. Det räcker så för mig. Nu vet jag och nu kan jag smälta det i min egen takt.

Min fina L kom och vi skulle iväg till lektion. Jag var tyst. Klumpen växte och var ganska snart längst upp i halsen. Jag visste att så fort jag öppnar munnen kommer jag braka ihop. Till slut öppnade jag munnen. Jag brakade ihop. L höll om mig och jag lugnade ner mig igen. Såret var öppet och infekterades lite till.

...och mitt i kaoset talade en röst till mig och sade: "Le och var glad ty det kunde vara värre." Och jag log och var glad och det blev värre.

Gick in på lektionen, anatomi. Hjärnan gick i 180. Jag lyssnade. Slängde även in en kommentar om ett barnprogram som berättade om hur musklerna fungerade när de drog ihop sig med hjälp av små gubbar. Jag log och jag blev glad igen. Läraren började prata om fogar. Det blev fogar, foglossning, hur det känns att föda barn och vad som händer med en kvinna som föder barn och varför. Det kändes som en evighet och i mitt huvud skrek jag "Tyst jag vill inte höra mer!" Jo jag vet hur det hur det känns att föda barn. Döda barn. Både fysiskt och psykiskt. Tog krampaktigt tag om Ls hand. Brakade ihop. L tog med mig ut. Fina L! Hon sa åt mig att gå och gick in och hämtade mina saker. Jag satte på mig solglasögonen inomhus och gick iväg.

...och mitt i kaoset talade en röst till mig och sade: "Le och var glad ty det kunde vara värre." Och jag log och var glad och det blev värre.

Jag var helt färdig. Nu hade jag gråtit så mycket att jag inte orkade gråta mer. Det är jobbigt att gråta. Ville åka hem men kunde inte. Var tvungen att åka på repet. Ville allt annat än åka på repet. Satt i solen, åt en glass och försökte peppra mig med positiv enerig. Det gick sådär. Åkte till repet. Samlade mina sista krafter som fanns. Ville inte men gjorde ändå. Bet ihop och var normal. Brakade ihop i pausen. Åkte hem. La mig i en Miaklump i KJs famn och grät.

Kommentarer
Postat av: Annika

Kära, kära dotter. Det känns så fruktansvärt att läsa om hur din dag varit, vad du genomlidit, hur dåligt du mått av olika situationer och händelser. Åh, vad jag önskar att allt blir idel solsken snart igen. Det önskar jag av hela mitt hjärta. Jag vill att du ska må lika bra som innan detta fruktansvärda hände. Men det blir sig ju aldrig riktigt lika igen. Det förstår jag. Men i alla fall. Bamsekram gumman!

2011-05-10 @ 23:38:48
URL: http://ensortsmamma.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag skänker även en tacksamhetens tanke till din oerhört fantastiska vän L. och andra vänner som ställer upp så otroligt fint för dig, nu när du har det så jobbigt från och till. Ni är GULD värda. Jag tycker att det känns så otroligt skönt att ni finns där för Maria. BAMSEKRAM!!!!

2011-05-11 @ 00:02:08
URL: http://ensortsmamma.blogg.se/
Postat av: Mona-Lisa

Åh, vad jag känner med dig vännen.....

2011-05-11 @ 07:04:49
Postat av: Maria, Nils mamma

Stor kram till dig! Skönt att du har fina vänner som stöttar dig när det är jobbigt. Kram!

2011-05-11 @ 10:28:14
URL: http://silverspira.xpy.se
Postat av: Anonym

Jag började faktiskt gråta med dig över din dag.

Du skriver vackert.

Jag levde mig in i det.Såklart.



Jag önskar jag kunde skicka plåster som läker både till dina hälar och till din själ.



Stor varm kram med omtanke på!

2011-05-11 @ 16:28:53
Postat av: Hanna

en massa kramar kommer från mig



Jag har inga plåster mot själskav, utöver kramar. Men jag har ett gammalt motto från mitt praktexemplar till skitår - 2009 (även om det ter sig som en solsemester i jämförelse med din förlust). - Allt blir bra 2010!



(Fast du byter ut 2010 mot 2012 såklart ;) Kanske känns tungt att tänka så redan i maj (jag började i juli). Men min högst ovetenskapliga fallstudie på mig själv visar att mottot fungerar.



Ta hand om dig!!!

2011-05-12 @ 22:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0