Höstblåsor

Det blev en snabbvisit i Eskilstuna. Kom vid sju igår kväll och åkte idag med fyratåget (som blev kvart i fem pga försening, såklart). Orsaken var att mamma och pappa skulle vara barnvakt åt systersonen som åkt på höstblåsor.
 
Vuxna är ofta immuna och även om de inte är det så är sjukdomen ofta mild. Men om du är gravid kan det finnas en mycket liten risk för missfall om du insjuknar i höstblåsor (Nervi 2009, NHS 2010, Preston 2008). Om du smittas i tredje trimestern finns det risk att det förs över till bebisen i magen (NHS 2010, Preston 2008). Om du är gravid och vet att barn i din omgivning har höstblåsor, bör du iaktta särskilt noggrann handhygien.

Alltså var det bara att säga tack och hej för mig. Ingen risk jag tänker ta även om jag hade sett fram emot att träffa systersonen. Det får vänta två veckor tills jag ska dit nästa gång. Så helt plötsligt måste jag roa mig själv imorrn. Får se vad jag hittar på. Blir nog till att greja och dona här hemma.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Var sååå synd att jag inte kunde träffa dig idag! Hoppas det kommer en chans snart igen!

Ta hand om dig!

Kram Jenny :)

2011-09-04 @ 09:33:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0