Cerklagefunderingar

Här är det dött. Och det är ju bara positivt! Så jag har inget att "rapportera".

Men jag funderar verkligen på det här med cerklage. En annan tjej som som ligger en vecka efter mig har nu minskat till 30 mm och på en gång beslutade läkarna på hennes sjukhus att sätta in cerklage på henne imorrn. Själv ligger jag med 11 mm och inget beslut om cerklage. Hur kan det vara sån skillnad? Eftersom nu läkarna säger att det finns för lite forskning kring cerklage, varför ser man inte till att det forskas mer på det? Varför finns inga nationella riktlinjer kring cerklage? Som en annan tjej sa för ett tag sen: Hur många barn ska man behöva förlora innan det tas på allvar? Nu känner jag att jag blir tagen på allvar med det mesta med tanke på min bakgrund. Det är bara det här att dom har så vaga åsikter om just cerklagedelen. Jag vill inte vara den som tar ett beslut om insättning  om det sen skulle gå illa. Det skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv för.

Därför vill jag ha många såna här dagar. Tråkiga dagar! För hellre tråkigt än en massa dramatik. Det fixar inte mitt psyke. Och jag är otroligt tacksam för varje dag Lillen stannar i magen.

Kommentarer
Postat av: Annika

Kära, kära dotter, Din situation är verkligen inte avundsvärd. Ja, jag har också funderat på varför de ger så olika bud om cerklage. Det är inte bra. Du får konfrontera läkarna om vad du hört om andra fall. Fråga varför de på KS inte är för dem. Berätta vad du hört om andra. Men det är ju bra så länge inget oroväckande händer. Heja Maria och lillen!!! Stor styrkekram från mamma/mormor.

2011-09-21 @ 05:28:57
Postat av: Sandra

Åh förstår att det känns hemskt att det görs olika på olika ställen! Håller tummarna för er bebis! Kramar

2011-09-21 @ 10:09:02
URL: http://mist-ett-barn.blogspot.com
Postat av: Jenny

Min mamma fick cerklage när hon väntade min syster efter många tidiga missfall. Det är trettio år sedan, lustigt att det står så still..

2011-09-21 @ 10:18:49
URL: http://prydh.blogg.se/
Postat av: Melinda

Vad skönt att höra att det fortfarande är lugnt :)

Det är verkligen underligt det där med cerklage och hur olika sjukhus och läkare ser på det. Man blir verkligen jätte förvirrad. Jag vet att här i Jönköping ser man positivt på det och sätter in det för säkerhets skull medan andra länsting ser helt annorlunda på det. Även hur man ska leva med cerklage när det är satt är otroligt förvirrande! Läkaren som satte det sa att jag skulle leva precis som vanligt medan en annan tyckte att jag skulle vara mycket mer försiktig. Man blir ju alldeles snurrig ibland av dessa läkare :P

Förstår att du inte vill ta beslutet om cerklage så pass sent i graviditeten. Usch vad svårt det är att veta! Men man vet ju aldrig, sängvila och bricanyl kanske är det enda som behövs för dig.



Håller tummarna att du får måååånga tråkiga dagar, minst så många som jag haft hittills ;)

Däremot så är det roligt när det händer saker som inte involverar en själv! Häromveckan var det ett par som bråkade högljut i korridoren. Iom att det inte händer så mycket här så blir man väldigt nyfiken ;) En tjej som jag delat rum med länge har nu fått en son, häromdan gick vattnet för en tjej och igår så var en tjej här en sväng som var i början av sin förlossning. Henne var det väldigt synd om faktiskt men hon fick ett eget rum till slut iaf. Så det är väldigt roligt och spännande när det händer någonting, bara det inte gäller mig ;)



Tänker på dig väldigt ofta och så håller jag alla tummar jag har för att ni ska få så många dagar och veckor som möjligt på sjukhuset.

Kramar

2011-09-21 @ 11:30:04
URL: http://melindaeriksson.wordpress.com/
Postat av: Ladybond

Hej!



Jo, tänker samma om cerklage.



I Dalarna så är det såhär.

Det finns läkare av äldre skolan, de tycker det kan vara bra.

De yngre tycker det är dåligt.

Dels så trådarna drar till sig bakterier. Du har funneling och då får man det inte eftersom din tapp kan ha sönder trådarna-det är en yttepytterisk. Sen har jag hört skräckhistorier vad som händer om det går på tok och värkarna börjar. Tappen går av och det är fara för både barn och mamma. Det här dementerar övriga läkare. Men hon som sa det har hög trovärdighet. Hon menar att det är omodernt. Och att det inte finns några bättre alternativ. Jag hittade en studie som visade att Progestoron kan stärka tappen. Mailade en läkare den länken och hon sa att vi fick göra som vi ville men det fanns ingen forskning på det utöver..



Allt man gör Maria, har en baksida. Allt som är bra, låter bra, eller tycks bra-har en risk. Och det finns inga facit. Men du är klok som en bok och förnuftig. Så lita på din magkänsla och fråga ut de läkare du möter, ställ gärna samma frågor till alla. Du kommer få olika svar, men de kan kanske hjälpa dig att ta ett bättre beslut. Eller så struntar du i det och låter läkarna gör det dom tror är bäst för dig och bäbis. Men jämför dig inte med andra patienter. Din graviditet och problematik är unik.



Jättekram, tänker på dig!

2011-09-21 @ 15:41:31
URL: http://ladybond.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0